leendemicaela

Alla inlägg den 26 januari 2015

Av Micaela - 26 januari 2015 23:27

Det är alltid så dramatiskt när jag får migrän. Lite katastrofkänsla över det hela. Och allt som varit planerat att ske just den dagen måste omedelbart suddas ut ur kalendern. Det är snabbaste vägen hem till sängen som gäller, no mercy.
Jag har blivit ganska rutinerad, märker direkt när det är påväg. Idag satt jag på tåget påväg till Stockholm när synen försvann. Helt plötsligt såg jag inte texten jag läste, människorna omkring mig på tåget blev, för mig, ansiktslösa och jag kunde inte se vad jag skrev i mina sms. Det är en rätt oläcker känsla, att förlora synen sådär. Det börjar med ett hål i synfältet, som om någon har klippt ur en cirkel ur en teckning och först tror du att du har blivit bländad av någon lampa. Man blinkar några gånger men flimret är kvar. Dendär cirkeln växer och växer och efter10-15 minuter är det som värst. Då ser du nästan ingenting. Du kan stirra rätt på människor utan att se deras ansikten och det är så himla scary!
Efter en stund försvinner den värsta blindheten, man ser allmänt suddigt bara. Sedan kommer huvudvärken och där är det egentligen bara tack och godnatt.
Idag kom detta som sagt på tåget till Stockholm och vi hade precis passerat Bålsta när jag insåg vad som var påväg att hända. Så jag fick åka hela vägen till Stockholm central och åka hem med vändande tåg. Det sög litegrann eftersom det tog så lång tid att komma hem till sängen idag. Fick migrän kvart över ett/ halv två och kom inte hem förren vid fyra. Gick och la mig direkt och vaknade klockan åtta igen och så var den dagen åt helsikke. Huvudvärken är fortfarande kvar tyvärr. Blir inte klok på denna skalle! Är så trött på huvudvärk vid dethär laget. Var iaf på hjärnröntgen imorse för att se om det finns något därinne som inte borde finnas där. Tror verkligen inte att det är något allvarligt men det är påfrestande i längden att alltid ha ont. Vem vet, det kanske var röntgen som drog igång migränen denna gång? Eller så var det bara en slump i ett mycket jobbigt huvud.

Såhär såg jag ut på tåget förresten, var ju inte jättepigg kanske.

Ovido - Quiz & Flashcards