leendemicaela

Alla inlägg den 2 juli 2012

Av Micaela - 2 juli 2012 21:07

Hej kära!

Jag tänkte berätta om min resa. Jag ska bestiga Kebnekaise, sveriges högsta berg, med Andreas och hans föräldrar.


Det hela börjar tidigt på torsdagmorgon. Klockan halv nio på torsdag lyfter planet från Arlanda som ska ta oss till Kiruna. Väl där spenderar vi förmiddagen och en del av eftermiddagen med att köpa t-sprit och äta mat. Sedan går en buss från Kiruna till Nikkolautha (stavningen hehe...) där vi börjar vår vandring. Först går vi i cirka 6 km och sedan tar vi en båt över en fantatiskt fin sjö för att sedan gå cirka 6 km till. Det är kväll när vi kommer fram till fjällstationen och trots att vi bara gått cirka 12 kilometer så kommer vi förmodligen att vara trötta. Då slår vi upp och sover i tält för att vakna nästa dag och bestiga berget. Det tar ungefär 10-14 timmar att gå upp och sedan ner och vi kommer att sova en till natt i tältet. På lördagen är det fria aktiviteter och vi får helt enkelt se vad vi hittar på då. På lördagskvällen är en trerätters middag på fjällstationen beställd och sängar i fjällstationen bokade. För sedan, på söndagen går vi tillbaka de 6 kilometrarna, tar båten en bit och går 6 kilometer till innan bussen hämtar upp oss och tar oss till Kiruna där planet lyfter vid halv nio på kvällen.


Ungefär så kommer det att se ut och jag ser fram emot upplevelsen, att få gå så långt och känna frisk luft och ett hälsosamt lugn. Det ska bli väldigt häftigt!


När jag kommer hem ska jag givetvis lägga ut bilder och berätta hur det verkligen var men nu vet ni reseplaneringen i alla fall!


     

Av Micaela - 2 juli 2012 19:49

Hejsan! Idag vaknade jag i rätt hyffsad tid men tog mig en slapparmorgon framför två avsnitt av Anna Pihl. Väckte bror och gjorde frukost till honom bestående av två rostade mackor med ost och marmelad och en supersmarrig smoothie- #hejsnällsyster#


Aja sedan drog väl dagen igång. Började packa och lägga fram saker till Kebnekaise, åker på torsdag så det börjar närma sig!! Provpackade ryggsäcken och inhndlade kamera, underställ och ett par vandrarstrumpor.


Sedan har jag städat lite och nu på kvällen har jag tränat mitt löppass.

Känner mig nöjd med dagen. Nu blir det korvstroganoff och sedan slumra in till Gossip Girl.

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards