leendemicaela

Alla inlägg den 24 september 2014

Av Micaela - 24 september 2014 23:04

Åh ikväll har jag ätit pannkakor, pluggat, tankat bilen (tack mami och papi!!) OCH PRATAT MED AMANDA!!

Vi hade ju en hel del att prata om, fick höra massor roligt om hennes nya liv i Holland och vi hann även med att prata om mitt nya liv med studierna osv. En och en halv timme flög iväg och hon fyllde mig med massa glädje och energi.

Tack för pratstunden fina du!!


  


Av Micaela - 24 september 2014 10:48

Fick frågan igår om jag får ångest över att jag har lite för mycket att göra.

Fick även den liknande frågan i förrgår om jag är stressad.


Nja. Jag vet inte om jag är stressad. Jag springer inte omkring på perrongerna och grinar om jag missar tunnelbanan.

Så jag tycker inte att jag är inte stressad ur ett direkt perspektiv.


Men är kanske lite stressad ur ett indirekt perspektiv. Sånt som inte syns men märks.

Det är väldigt mycket att hålla reda på och när jag får lite för många bollar i luften tappar jag ofta tider.

Jag blir dålig på att passa tider för jag blandar ihop kvartar och halvtimmar och kommer sent emellanåt.

Dessutom är det mycket att göra, mycket att läsa, mycket att skriva. Och jag räcker väl aldrig egentligen till.

Skulle behöva ungefär 12 arbetseffektiva timmar per dygn, men det är omöjligt tyvärr. Den orken finns inte.


Dessutom är jag lite stressad ekonomiskt. Mitt första riktiga studiemedel (lån+bidrag) har börjat ta slut och mina planer på att spara 5000 i månaden sket sig alldeles för tidigt. Jag har aldrig levt på studiemedel förut i förhållande till de utgifter jag har i dagsläget och det oroar mig lite att inte veta hur det kommer fungera. Jag har liksom en bil med skatt och bensin och försäkring, jag har 3000 i tågkort varje månad, 350 i parkering, 700 i tunnelbanekort (dock för hela terminen!!) och en hel massa pengar i kurslitteratur.

Det är klart jag är lite orolig för om det kommer gå jämt ut eller inte!


Och ångest då? Nje. Inte ångest. Det är klart att jag inte har råd att slösa bort tre timmar i sträck på att plocka svamp i skogen på söndagarna. Min tid, liksom alla andras, är knapp och värdefull.

Där måste jag lära mig bli mer effektiv och lugn.

Det finns ju inte mer än 24 timmar per dygn punkt slut.


Så idag då, ja idag har jag pluggat en del och nu ska jag snart dra iväg till tåget och ännu en dag väntar at the university. En kort dag dock. Välbehövligt må jag lova.


Kram


    



Ovido - Quiz & Flashcards